Veelgestelde vragen

FAQ & Voorwaarden Beleef je Portret 2017 – 2018  

 1. Binnen welke termijn ontvangen we de foto’s?
De levertijd van de foto’s hangt af van het soort shoot dat geboekt is. Bij een (familie)portret is de termijn 2 tot 4 weken. Bij een bruidsreportage ligt de levertijd tussen de 3 en 5 weken. Deze tijden zijn exclusief het eindproduct zoals bijvoorbeeld het boek of afdrukken. Wanneer je de foto’s graag eerder zou willen ontvangen dan komen er prioriteitskosten bij. Dit bedraagt 30% van het totaalbedrag.

2. Wat is de levertijd van boeken en ander drukwerk?
De levertijd van producten is afhankelijk van een soort product en de tijd van het jaar waarin een bestelling geplaatst kan worden. Voor foto afdrukken is dat 5 tot 21 werkdagen en voor (bruids)boeken is dat tussen de 5 & 10 weken.

3. Uit hoeveel foto’s bestaat de uiteindelijke selectie?

Bij een (gezins)portret kan je kiezen uit diverse pakketten variërend van 10 tot 30 foto’s. Bij een gezinsportret is het aantal foto’s afhankelijk van het aantal mensen en groepjes dat op de foto is geweest. Bij een bruidsreportage is het aantal foto’s afhankelijk van het gekozen pakket.

4. Hoe krijgen we de foto’s aangeleverd?
De foto’s worden digitaal aangeleverd via Dropbox of We Transfer. Bij een bruidsreportage ontvang je de foto’s op USB in cadeauverpakking.

5. Waarom worden foto’s nabewerkt?
De foto zoals deze uit de camera rolt is nog niet af. Het plaatje is te zien en in grote lijnen goed belicht en technisch correct. Maar aan kleur, contrast, stijl en het doordrukken en tegenhouden van het licht moet nog gewerkt worden. Het is in wezen het digitale negatiefje. De foto is pas klaar wanneer deze zorgvuldig en geheel in lijn met de foto’s van Beleef je Portret is afgewerkt.

6. Hoe worden de foto’s nabewerkt?
In de nabewerking wordt gekeken naar licht, kleur en contrast. Sommige foto’s worden wat steviger nabewerkt in de lijn van de stijl van Beleef je Portret. Daarnaast ontvang je de foto’s ook altijd in zwart/wit. Het verwijderen of toevoegen van beeldelementen, het groter of kleiner maken van beeldelementen en/of andere manipulaties behoren niet tot de mogelijkheden

7. Hoe wordt de uiteindelijke selectie gemaakt?
Bij het maken van de uiteindelijke selectie wordt er gekeken naar de inhoud van het beeld en hoe men op de foto staat. De uiteindelijke selectie bevat beelden met een ruime variatie in camerastandpunt, compositie en verticale of horizontale foto’s. Een bruidsreportage bevat een zorgvuldig uitgekozen selectie foto’s die een mooie samenvatting van de dag laat zien.

8. Kan ik de RAW bestanden krijgen?
RAW is een bestandstype wat vergeleken wordt met het digitale negatiefje. Het is geen kant en klaar beeld, maar puur een data bestand wat eerst nog ingeladen dient te worden in een nabewerkingsprogramma (Adobe Lightroom). Het is het “recept” en eigendom van de fotograaf en geen afgewerkt beeld. Daarom is het niet mogelijk om RAW bestanden te ontvangen.

9. Wordt er van mij verwacht dat ik, tijdens onze bruiloft, voor eten en drinken zorg voor de fotograaf?
Het vastleggen van jullie prachtige dag is een eer, maar zeker ook een intensieve taak. Een glaasje drinken en een bordje krachtvoer is dan zeer welkom.

 10. Kan de selectie uitgebreid worden met meerdere foto’s?
Het is mogelijk om achteraf extra foto’s te ontvangen ter uitbreiding van de vooraf bepaalde selectie. Het gaat hierbij om foto’s die tijdens de reportage zijn genomen, maar de uiteindelijke selectie niet hebben gehaald. In overleg bespreken we wat er mogelijk is binnen de gemaakt afspraken. Wanneer de vraag naar extra beeldmateriaal buiten de gemaakte afspraken valt, dan worden er extra kosten in rekening gebracht.

11. Hoe zit het met de rechten van onze foto’s?
De fotograaf behoudt alle auteursrechten over de foto’s die gemaakt worden. Dit houdt in dat jullie de foto’s onbeperkt kunnen gebruiken voor privé doeleinden en dat de fotograaf de foto’s mag inzetten voor de zakelijke promotie van Beleef je Portret. De fotograaf mag de foto’s bijvoorbeeld gebruiken voor haar portfolio, de website van Beleef je Portret, insturen voor fotowedstrijden of op social media kanalen plaatsen.

12. Wat gebeurt er als de fotograaf onverwacht niet kan op de dag van de fotoshoot?
Wanneer de fotograaf door overmacht de opdracht niet kan laten doorgaan dan zoekt deze altijd een vervangende fotograaf. Wanneer het door overmacht van de kant van de fotograaf niet mogelijk is om een portretshoot te doen, dan wordt de shoot verzet naar een andere dag.

13. Wat gebeurt er als jij/jullie onverwacht niet kan/kunnen op de dag van de fotoshoot?
Wanneer een fotoshoot onverwacht niet door kan gaan vanwege onverwachte omstandigheden van de kant van de opdrachtgever dan kunnen daar kosten aan verbonden zijn. Bij het onverwacht aflassen van een bruidsreportage dient 50% van het openstaande restbedrag betaald te worden. De fotograaf heeft deze dag namelijk vrijgehouden en mogelijk andere opdrachten afgezegd om aanwezig te kunnen zijn. Wanneer een portretshoot definitief niet door kan vanwege overmacht van de kant van de opdrachtgever, dan brengt de fotograaf 25% van het totaal bedrag in rekening als onkostenvergoeding. Bij kleinere ongevallen of onverwachte zaken, kan een shoot altijd verzet worden naar een andere dag en tijd.

14. Worden er reiskosten in rekening gebracht?
Voor portretshoots binnen een straal van 15 km van Tilburg worden er geen reiskosten in rekening gebracht. Buiten een straal van 15 km, wordt er 0,20 cent per gereden km in rekening gebracht.
Voor bruidsreportages worden er binnen een straal van 50 km van Tilburg geen reiskosten in rekening gebracht. Buiten een straal van 50 km, wordt er 0,20 cent per gereden km in rekening gebracht.

//
Laat gerust een bericht achter via WhatsApp. Ik neem dan z.s.m. contact met je op.
Hoi, Marieke hier :-) Wilde je me iets vragen?